Stres to naturalna reakcja naszego organizmu na czynniki wywołujące emocje.

 

Stres pojawia się głównie w odpowiedzi na sytuacje o znaczeniu negatywnym, jednak emocje pozytywne również mogą stanowić jego źródło.  

 

Przedłużający się stres negatywny niesie za sobą szereg niebezpiecznych skutków dla naszego zdrowia i jest głównym czynnikiem wywołującym, bądź zaostrzającym objawy wielu chorób somatycznych.

Gdy reakcja stresowa w odpowiedzi na traumatyczne wydarzenie przedłuża się, w wyniku czego negatywnie wpływa na funkcjonowanie, możemy mówić o rozwinięciu się tzw. zespołu stresu pourazowego.

 

Psychologiczne objawy stresu:

 

  • obniżenie nastroju, depresja, uczucie lęku;
  • rozdrażnienie, zmiany nastroju, płaczliwość, agresja;
  • tiki nerwowe, tendencja do zażywania używek, zaburzenia snu, obniżone libido.

 

Fizjologiczne objawy stresu:

 

  • częste infekcje, spadek odporności, szybsze bicie serca;
  • kłopoty z oddychaniem, uczucie przygniatania w klatce piersiowej, wzrost ciśnienia tętniczego;
  • migreny, omdlenia, nagłe wybudzania się w nocy;
  • biegunki, ból żołądka, problemy skórne;
  • drżenie rąk, nadmierne pocenie się, wahania wagi.

 

Jak poradzić sobie ze stresem

 

Aby zmniejszyć odczuwanie stresu, w pierwszej kolejności należy wyeliminować czynnik stresujący (stresor). Niekiedy niestety nie jest to możliwe i nie mamy wpływu na pojawienie się stresora.

Możemy natomiast wpłynąć na nasze nastawienie, dzięki czemu czynnik ten nie będzie w takim stopniu wpływał na nasze życie.

 

W przypadku, gdy objawy świadczące o przeżywaniu stresu utrzymują się od dłuższego czasu, należy skonsultować się ze specjalistą psychologiem lub psychiatrą.

 

"Jeżeli potrafisz coś wymarzyć, potrafisz także to osiągnąć."

Walt Disney