Autoprezentacja

autoprezentacja.jpg

 

 

Co to jest autoprezentacja?

Autoprezentacja jest uznawana za podstawę funkcjonowania w życiu codziennym człowieka. Na jej definicję składają się zachowania niewerbalne oraz słowa i działania, które wysyłają komunikat do ludzi, jak chcielibyśmy być postrzegani. Wiedza na temat własnych technik autoprezentacji sprawia, że potrafimy ukazać się w jak najlepszym świetle, gdy tego najbardziej potrzebujemy.

Według Ervinga Goffmana nie raz tworzymy idealny konstrukt przedstawianego „Ja”, w celu uzyskania korzyści i osiągnięcia szczególnych celów.

 

Techniki autoprezentacji

W psychologii autoprezentacji wyszczególniono dwie techniki:
- obronną,
- asertywno-zdobywczą.


Przy przyjęciu techniki obronnej, osoba podejmuje wysiłek ochrony swojej zagrożonej tożsamości. Korzysta z wielu narzędzi, między innymi: usprawiedliwiania się, przepraszania, w celu przywrócenia pozytywnego obrazu siebie. Jednostka może również przyjmować postawę „ofiary” w nadziei uzyskania wsparcia od drugiej osoby.

Zupełnie odwrotną funkcję pełni technika asertywno- zdobywcza, która polega na utrwaleniu i umacnianiu swojej tożsamości. Taktykami często spotykanymi przy stosowaniu danej techniki są: pochlebstwa, przedstawianie się w lepszym świetle, uwypuklanie własnych zalet oraz asertywne zachowania.

 

Sztuka autoprezentacji

Ważnymi komponentami w autoprezentacji są:
1. Znajomość swoich mocnych stron (świadomość siebie),
2. Autentyczność (wiarygodność),
3. Wrażliwość, empatia wobec innych,
4. Asertywność,
5. Elastyczność w zachowaniu.

W sprzyjającej autoprezentacji przydadzą się również inne działania, wspierające dobry wizerunek np. aktywne słuchanie, które pomaga wzbudzić zaufanie i szacunek u odbiorcy.


W trakcie uważnego słuchania ważne jest:
- parafrazowanie wątków rozmowy,
- lustrowanie uczuć rozmówcy (w werbalny oraz niewerbalny sposób),
- wyjaśnianie,
- dawanie przestrzeni na wyrażanie własnych treści,
- podsumowywanie zebranych informacji,
- pozostawanie w kontakcie z rozmówcą.

Kontakt wzrokowy pozostaje wyjątkowo znaczącą czynnością, w trakcie rozmowy. Patrzenie na drugą osobę jest wyrazem zainteresowania, jednocześnie redukuje efekt rozproszenia.

 

Autoprezentacja — znaczenie komunikacji niewerbalnej

Komunikacja niewerbalna odgrywa wyjątkowo ważną rolę w kontakcie z drugim człowiekiem. Według badań, w skutecznym przekazywaniu komunikatu aż 55% zależy od naszej mowy ciała. W skład niewerbalnych komunikatów można zaliczyć: postawę, wykonywane ruchy ciała, mimika oraz tworzony lub minimalizowany dystans pomiędzy rozmówcami.

Prezentowana postawa wpływa na odbiór naszego „ja”; skulona poza może sygnalizować niskie poczucie wartości i niepewność, a wyprostowana — wysokie poczucie wartości i otwartość.

 

Autoprezentacja — podsumowanie

Znajomość cech dobrej autoprezentacji przydaje się na co dzień w kontakcie z drugim człowiekiem, ale również w trakcie rozmów kwalifikacyjnych, biznesowych spotkań oraz prezentacji różnego rodzaju. W podanych sytuacjach staramy się wypaść w jak najlepszym świetle i dokładamy odpowiednich starań, by osiągnąć swój cel. Warto zwiększyć swoją samoświadomość, zwracając uwagę na sposób, w jaki się zachowujemy w sytuacjach społecznych, jak i również w okolicznościach narażonych na stres. Wiedza na ten temat może okazać się bezcennym darem na przyszłość.

 

Rekomendowani Specjaliści

Specialist avatar

Psycholog, Psychoterapeuta, Terapeuta, Pakiet wsparcie

Oferuję Ci indywidualne wsparcie i pomoc psychologiczną, jeśli znajdujesz się w trudnej dla siebie sytuacji życiowej.


"Serce pełne miłości i współczucia jest głównym źródłem wewnętrznej siły, siły woli, szczęścia i wyciszenia psychicznego"

Dalai Lama XIV