Diagnoza ADHD u dorosłych, pracownik z ADHD, obowiązki dla pracodawców

Avigon.pl
pon., 04/28/2025 - 14:40
Dorosły - pracownik - z ADHD - diagnoza, obowiązki dla pracodawcy

ADHD to skrót od angielskiego attention deficit hyperactivity disorder, tłumaczonego jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. W praktyce ADHD to pewnego rodzaju zestaw określonych zachowań, zniekształceń poznawczych, czy dysfunkcji, które rzutują na codzienne życie osoby z tym schorzeniem. Zaburzenie dotyczy aż 11% dzieci i 5-7% dorosłych. Oznacza to, że choć u części osób schodzenie mija, to jednak znacząca większość radzi sobie z jego objawami przez całe życie.

 

Negatywny stereotyp ADHD. Objawy

O tym, że badania nad ADHD nieustannie są prowadzone świadczy fakt, że dotychczasowy opis objawów tego zaburzenia, wskazany w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10 został zmodyfikowany. Obecnie Klasyfikacja ICD-11 zawiera już uszczegółowione objawy zaburzenia. Należą do nich:

  • Deficyt uwagi, który pociąga za sobą dezorganizację, niezdolność do skupienia się na zadaniu, gubienie rzeczy na poziomie niezgodnym z oczekiwanym dla wieku i poziomu rozwoju. Można odnieść wrażenie, że osoba z ADHD rzadko kiedy jest naprawdę skupiona.
  • Nadpobudliwość psychoruchowa, która cechuje się nadmierną aktywnością, niezdolnością do pozostania w pozycji siedzącej, wierceniem się, wtrącaniem się w czynności innych ludzi i niezdolnością do cierpliwego czekania.
  • Impulsywność, która oznacza trudności w kontrolowaniu swoich impulsów, skłonność do podejmowania szybkich decyzji, trudności w opanowaniu emocji i reagowanie przed przemyśleniem tematu. O osobach z ADHD mówi się, że mówią szybciej niż myślą.

Do postawienia diagnozy wymagany jest stały wzorzec (występujący np. przez co najmniej 6 miesięcy) objawów nieuwagi i/lub kombinacja objawów nadpobudliwości i impulsywności wykraczająca poza granice odchyleń oczekiwanych dla wieku i poziomu rozwoju intelektualnego pacjenta. 

Nowy opis zaburzeń jest bardziej funkcjonalny, mniej stygmatyzujący i ograniczający. Dodatkowo pozwala lepiej zrozumieć pacjenta i w efekcie zaoferować mu adekwatną pomoc..

 

Przyczyny ADHD: Czynniki genetyczne i środowiskowe

Zrozumienie przyczyn ADHD jest bardzo ważne, ponieważ pomaga w postawieniu poprawnej diagnozy i leczeniu zaburzenia.

Rozróżnia się dwa rodzaje czynników, które mają wpływ na powstanie ADHD: 

  • Czynniki genetyczne: badania pokazują, że ADHD częściej występuje w rodzinach. Oznacza to, że jeżeli rodzic cierpi na ADHD, ryzyko u dzieci rośnie.
  • Czynniki środowiskowe: ekspozycja na toksyny, jak ołów, może wpływać na ADHD. Stresy prenatalne i niski status społeczno-ekonomiczny również zwiększają ryzyko zaburzenia.

 

Diagnoza ADHD u dorosłych

Diagnoza ADHD u dorosłych może być bardziej skomplikowana niż u dzieci. Objawy mogą bowiem być subtelniejsze, a niektóre osoby nauczyły się maskować trudności związane z ADHD. ADHD u dzieci bardzo często objawia się poprzez hiperaktywność. Tymczasem u dorosłych ADHD objawia się inaczej, częściej występuje bowiem wewnętrzny niepokój i trudności z emocjami. U dorosłych ADHD może również wywoływać problemy z koncentracją i impulsywność. Często trudno jest im skończyć jedno zadanie, by zacząć inne. Te symptomy mogą być bardzo trudne do zrozumienia i radzenia sobie z nimi. Dlatego diagnoza ADHD u dorosłych wymaga czasu i dokładnej obserwacji.

Kluczowe aspekty procesu diagnozy ADHD u osoby dorosłej obejmują:

  1. Wywiad kliniczny

Na tym etapie specjalista (najczęściej jest to psychiatra, psycholog kliniczny lub neurolog) przeprowadza szczegółowy wywiad, aby dowiedzieć się więcej o objawach, historii pacjenta oraz jego funkcjonowaniu w różnych sferach życia (szkoła, praca, relacje społeczne, codzienne obowiązki).

  1. Historia objawów

Ważnym kryterium diagnozy jest to, czy objawy ADHD były u pacjenta obecne już w dzieciństwie, chociaż mogły być wtedy mniej zauważalne. Diagnoza ADHD u dorosłych wymaga retrospektywnej oceny, czyli badania przeszłych zachowań, problemów i zaburzeń zachowania.

  1. Objawy ADHD u dorosłych

Objawy ADHD u dorosłych mogą różnić się od tych obserwowanych u dzieci. Często obejmują:

  • Trudności z koncentracją i uwagą (np. zapominanie o szczegółach, trudność w kończeniu zadań, niezdolność do skupienia się, niedokończone projekty, zapomniane spotkania czy trudności w śledzeniu rozmów).
  • Nadpobudliwość i impulsywność (w przypadku osób dorosłych często występuje w bardziej subtelnej formie jak np. uczucie wewnętrznego niepokoju, trudności z siedzeniem w miejscu).
  • Problemy organizacyjne (np. trudności z zarządzaniem czasem, odkładanie na później, brak umiejętności planowania, tendencja do unikania zadań wymagających dłuższej koncentracji).
  • Impulsywne podejmowanie decyzji (np. szybkie podejmowanie działań bez przemyślenia konsekwencji).
  • Zmienność emocjonalna (np. wahania nastroju, drażliwość, szybkie reagowanie emocjonalne, impulsywność).
  1. Kwestionariusze i testy

Podczas diagnozy ADHD u dorosłych często stosuje się standaryzowane kwestionariusze i testy psychologiczne. Oceniają one poziom trudności w różnych sferach życia. Przykładowe narzędzia to:

  • Kwestionariusz DIVA 2.0 (Diagnostic Interview for ADHD in Adults) – szczegółowy wywiad diagnozujący objawy ADHD u dorosłych.
  • Kwestionariusz Connersa – oceniający objawy związane z ADHD.
  • ASRS (Adult ADHD Self-Report Scale) – samoocena objawów.
  1. Wykluczenie innych zaburzeń

Często zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia nastroju lub inne schorzenia psychiczne mogą mieć objawy podobne do ADHD. Dlatego specjalista przeprowadza również dokładną ocenę innych możliwych przyczyn objawów.

  1. Obserwacja i ewaluacja

Dla odpowiedniej diagnozy w niektórych przypadkach może być konieczna dłuższa obserwacja zachowania pacjenta w codziennym życiu. Konieczne może być również zasięgnięcie opinii osób bliskich (np. rodziny, współpracowników).

  1. Co po diagnozie?

  • Leczenie: u dorosłych ADHD najczęściej leczy się poprzez kombinację terapii behawioralnej, edukacyjnej i farmakoterapii (np. leki stymulujące jak metylofenidat, atomoksetyna, które pozwalają zwiększyć koncentrację i zmniejszyć impulsywność). Należy pamiętać, że farmakologia powinna być zawsze stosowana pod nadzorem lekarza psychiatry. 
  • Wsparcie w codziennym życiu: Zarządzanie czasem, organizacja, techniki radzenia sobie z impulsywnością i niepokojem. Coaching ADHD pomaga w rozwijaniu umiejętności zarządzania życiem codziennym.

Diagnoza ADHD u dorosłych może znacznie poprawić jakość życia, pozwalając lepiej zrozumieć swoje trudności i skuteczniej nimi zarządzać. Jeśli podejrzewasz ADHD u siebie, warto skonsultować się z profesjonalistą (np. z psychiatrą lub neurologiem), aby rozpocząć odpowiednią diagnostykę.

 

Pracownik z ADHD — obowiązki dla pracodawców

Pracodawcy w Polsce mają pewne obowiązki wobec pracowników z ADHD, szczególnie jeśli ADHD wpływa na zdolność do pracy i jest uznawane za niepełnosprawność. Obowiązki te wynikają z przepisów prawa pracy, w tym przepisów dotyczących równouprawnienia i przeciwdziałania dyskryminacji. Oto kluczowe obowiązki pracodawców:

  1. Dostosowanie stanowiska pracy

Pracodawca ma obowiązek dostosować stanowisko pracy do potrzeb pracownika z ADHD, jeśli jest to konieczne. Umożliwi mu to wykonywanie pracy w sposób efektywny i komfortowy. Dostosowania te mogą obejmować:

  • Zmniejszenie liczby rozpraszających bodźców (np. zapewnienie cichego miejsca pracy).
  • Umożliwienie pracy zdalnej lub elastycznych godzin pracy.
  • Rezygnacja z hot-desków
  • Przestrzeń biurowa inna niż open space (pomocne może być zapewnienie słuchawek wyciszających)
  • Udostępnienie narzędzi organizacyjnych, takich jak oprogramowanie do zarządzania czasem.
  • Dostosowanie zakresu obowiązków, aby lepiej pasował do możliwości pracownika.
  1. Przeciwdziałanie dyskryminacji

Pracodawca jest zobowiązany do zapobiegania dyskryminacji z powodu ADHD. Oznacza to, że pracownik nie może być traktowany gorzej ani pomijany przy awansach, szkoleniach czy innych korzyściach tylko z powodu swojego stanu zdrowia.

Obowiązkiem pracodawcy jest także promowanie równego traktowania wszystkich pracowników i zapobieganie mobbingowi lub dyskryminacji w miejscu pracy.

  1. Tworzenie indywidualnych planów pracy

Pracodawca może być zobowiązany do współpracy z pracownikiem w celu opracowania planu pracy, który uwzględnia specyficzne potrzeby związane z ADHD. Może to obejmować organizację pracy w mniejszych blokach czasowych, częstsze przerwy lub zmiany w sposobie realizacji projektów. Pomocne może być zapewnienie agendy na spotkaniach, dbanie o dyscyplinę czasową czy notatki podsumowujące itd. 

  1. Szkolenia i rozwój kompetencji

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić wszystkim pracownikom równy dostęp do szkoleń, w tym pracownikom z ADHD. Mogą również zaoferować dodatkowe szkolenia, które pomogą pracownikowi lepiej radzić sobie z trudnościami wynikającymi z ADHD, takie jak szkolenia z zarządzania czasem czy technik organizacyjnych.

  1. Wsparcie psychologiczne 

Choć nie jest to obowiązek prawny, pracodawcy mogą także zaoferować wsparcie psychologiczne. Odpowiednio dobrane programy pomocy pracownikom, które obejmują doradztwo lub coaching psychologiczny, w tym coaching ADHD, mogą pomóc osobom z ADHD radzić sobie z wyzwaniami zawodowymi i emocjonalnymi.

  1. Dostosowanie procedur rekrutacyjnych

Pracodawcy mają obowiązek dostosować proces rekrutacji tak, aby był on dostępny i dostosowany dla osób z ADHD. Może to obejmować dostosowanie długości rozmów kwalifikacyjnych, robienie przerw, prowadzenie rozmów w miejscach, w których znajduje się mniej bodźców odwracających uwagę lub wprowadzenie bardziej zrozumiałych i jasnych wymagań dla kandydata.

 

Możliwości pracodawcy w przeciwdziałaniu wykluczeniu izolacji społecznej czy umacnianiu stereotypów dotyczących osób z deficytem uwagi, ruchliwością, impulsywnością (ADHD)

Osoby zmagające się z ADHD nie tylko muszą radzić sobie ze swoim schorzeniem, ale mogą być również narażone na wykluczenie i izolację ze strony otoczenia. Współpracownicy mogą bowiem nie być w stanie zrozumieć lub zaakceptować zachowań osoby z ADHD. Dlatego szczególnie ważne jest, aby pracodawcy tworzyli miejsca pracy przyjazne osobom z ADHD. Obejmuje to zarówno tworzenie dogodnego dla nich indywidualnego środowiska pracy, jak również działania edukacyjne innych pracowników odnośnie objawów ADHD i w końcu integrację pracowników z ADHD z resztą grupy. 

Poza wskazanym wcześniej sposobami radzenia sobie z objawami ADHD istnieją inne możliwości integracji pracowników z ADHD z resztą zespołu. Są to między innymi:

  • Empatyczna komunikacja w zespole (np. NVC)
  • Zapewnienie pokoju do rozładowania napięcia
  • Odpowiednie oświetlenie i kolory w całym biurze
  • Zainstalowanie sprzętu sportowego w biurze (np. bieżnia, stepper)
  • Akcesoria sensoryczne (np. fidget toys)
  • Szkolenie z neuroróżnorodności dla wszystkich zatrudnionych
  • forward feedback zamiast tradycyjnego feedbacku

 

ADHD u dorosłych — podsumowanie

ADHD u osób dorosłych wcale nie jest zjawiskiem tak rzadkim, jak mogłoby się wydawać. Zwłaszcza że na rynek pracy weszło już pokolenie, u którego badania dotyczące ADHD i jego diagnozowanie stało się właściwie normą. 

Pracodawcy mają obowiązek dostosować środowisko pracy do potrzeb osób z ADHD, szczególnie jeśli ADHD wpływa na ich funkcjonowanie zawodowe. Dostosowanie to może obejmować zmiany w organizacji pracy, dostęp do narzędzi wspierających zarządzanie zadaniami, a także ochronę przed dyskryminacją. Pracodawca powinien także wspierać rozwój zawodowy pracowników z ADHD, zapewniając im odpowiednie szkolenia i warunki pracy.


"Serce pełne miłości i współczucia jest głównym źródłem wewnętrznej siły, siły woli, szczęścia i wyciszenia psychicznego"

Dalai Lama XIV